Voor diehard muziekliefhebbers is het fenomeen ‘band merchandise’ een bekend en zeer gewaardeerd verschijnsel. Band merch, zoals het vaak liefkozend wordt genoemd, is er in allerlei verschijningsvormen. De meest bekende en ook gangbare bandmerchandise is echter toch wel het bandshirt. Want waar vroeger enkel de fanatieke groupies en toegewijde roadies van muziekgroepen deze T-shirts droegen, is het tegenwoordig een trend die volledig omarmd is door de wereld van mode en fashion. Bij online modehuis NA-KD kun je bijvoorbeeld een stoer Nirvana T-shirt bestellen, maar evengoed een shirtje met daarop diamantjes dat het logo van ACDC vormen.
Een gerenommeerd bedrijf dat actief is in de wereld van merchandise deed enige tijd geleden een interessant onderzoek, waarbij ze duizend muziekliefhebbers verzochten een enquête in te vullen. De vragen gingen hoofdzakelijk over de aankoopgewoontes, persoonlijke overtuigingen rondom band merchandise en hun mening over de integratie van band merch in het alledaagse modebeeld.
Uit dit onderzoek bleek dat de meeste muziekliefhebbers een zeer uitgesproken mening hebben over de ‘aanvaardbaarheid’ van het dragen van bandshirts. Zij vinden namelijk dat je een bandshirt enkel zou mogen dragen wanneer je voldoet aan een aantal ‘regels’. De meest belangrijke regel volgens een overtuigende 43% van de ondervraagden? Het bandshirt moet niet alleen gekocht zijn tijdens een concert van de band, ook dien je het T-shirt direct te dragen tijdens datzelfde concert. 20% van de geënquêteerden was het echter totaal niet eens met deze laatste voorwaarde. Hen mening is namelijk dat het dragen van een bandshirt tijdens een concert veel te overdreven is.
Waar veel gepassioneerde muziekliefhebbers het over eens zijn, is dat je geen ‘fake fan‘ mag zijn. Je moet in hun ogen vertrouwd zijn met de band waarvan je een bandshirt draagt en minimaal tien nummers van de muziekgroep kennen. Fans van K-pop, jazz of folk leggen de lat zowaar nóg hoger. Zij vinden namelijk dat je minstens dertien muzieknummers hoort te kennen.