Social media speelt tegenwoordig een grote rol in ons bestaan. Niet alleen is het een leuk tijdverdrijf om andermans foto’s te bekijken, het heeft tal van nieuwe banen gecreëerd voor bedrijven en zo ook voor artiesten. Het is namelijk bij uitstek de perfecte manier om op een gratis platform jezelf, je kunsten of je handel te verkopen. Maar ook voor de fans is het inspirerend om hun idolen van zo ‘dichtbij’ te kunnen volgen.
Gratis reclame
Voor artiesten geldt eigenlijk hetzelfde als voor bedrijven. Een artiest moet zijn of haar muziek aan de man zien te brengen, en dat kan op Instagram door middel van gesponsorde posts. Zo krijgen potentiële fans hun account te zien. Het interessante van Instagram is dat het eigenlijk een wisselwerking heeft. Zo proberen artiesten hun fans te bereiken, maar dit gebeurt ook zeker omgekeerd als eenmaal de interesse van de fans gewekt is. Zo zullen fans filmpjes van optredens plaatsen op hun eigen account en delen ze misschien wel Meet & Greet foto’s. Op deze manier maken fans weer reclame voor hun artiest.
Onderhouden van fans
Het onderhouden van fans is voor zowel kleine als grote artiesten heel erg belangrijk. De meest gemaakte fout door kleinere artiesten is dat ze te weinig actief zijn op social media, waardoor hun fans langzamerhand hun interesse zullen verliezen. Hoe meer tijd en moeite artiesten steken in hun online bestaan, hoe groter de kans dat de fans getriggerd zullen blijven en dus ook hun optredens blijven bezoeken. Bij grotere artiesten is het meer dan eens gebeurd dat ze na verloop van tijd een pauze willen van hun drukke artiestenbestaan. Alle roem is natuurlijk leuk en aardig, maar het is vaak ook slopend en niet altijd gezond. Het gevolg van hun offline leven is echter wel dat ze, als artiesten besluiten weer muziek te gaan maken, vrijwel opnieuw moeten beginnen hun fanbase op te bouwen. Een comeback slaagt soms wel, maar soms ook niet, zoals bijvoorbeeld in het geval van Chris Brown en Nelly Furtado.
Samenwerkingen
Op Instagram wordt veel samengewerkt met influencers maar ook artiesten. Artiesten promoten namelijk graag bijzondere producten, waar ze vervolgens een flinke som geld voor krijgen. Ook werken ze graag samen met mode-ontwerpers en tijdschriften, omdat dit goed past bij hun imago.