Wanneer je een muziekstudio start, dan zijn er een aantal dingen belangrijk om rekening mee te houden. Je wil bijvoorbeeld een ruimte die groot genoeg is, zodat er meerdere muzikanten kunnen spelen. Er moet plek zijn voor verschillende grote instrumenten: denk bijvoorbeeld aan een drumstel of een piano. Ook moet de ruimte goed geïsoleerd zijn, omdat je de buren geen overlast wil bezorgen.
Maar het allerbelangrijkste is dat de ruimte een geweldige akoestiek krijgt, want zonder een uitgebalanceerde akoestiek heb je geen eerlijke luisteromgeving. Zo’n eerlijke luisteromgeving is vervolgens weer belangrijk om de muziekopnames een consistente kwaliteit te geven, die onafhankelijk is van de kwaliteit van de speakers waarmee later de muziek wordt afgespeeld. Met de juiste akoestiek kun je jouw muziekstudio als professioneel onderscheiden van de amateurs.
Frequentie
Er zijn verschillende factoren waarvan de akoestiek in een studio afhangt: de mate waarin de hoge en de lage frequentie geabsorbeerd wordt, en de diffusie.
Het geluid dat we waarnemen met onze oren bestaat uit verschillende tonen: lage, midden- en hoge tonen. De hoge tonen hebben een vrij korte golflengte en de lage tonen hebben juist een lange golflengte. Vooral de hoge tonen met hun korte golflengte kunnen snel beïnvloed worden door materialen in en om de ruimte, en daar kun je dus bewust gebruik van maken.
Vloerbedekking op de vloer
In een muziekstudio zie je vaak vloerkleden of een ander soort tapijt op de vloer liggen. Hierbij maakt de kleur voor de akoestiek zelf natuurlijk niets uit; of het vloerkleed groen of geel is, heeft voor de akoestiek geen meerwaarde. Vaak wordt voor donkere kleuren gekozen omdat vlekken er dan minder snel uitspringen, maar dat is een persoonlijke keuze die weinig met muziek te maken heeft.
Wat wel belangrijk is, is dat er een materiaal op de vloer moet liggen met een absorberend vermogen heeft om de hoge tonen uit de ruimte te filteren. Hierbij kan het ook nog verschil maken of het een hoog- of laagpolig tapijt betreft. Een vloerbedekking van een halve centimeter dik dempt logischerwijs alleen de frequenties met golflengten die korter zijn dan een halve centimeter. Daarom kun je akoestiek technisch beter gaan voor een hoogpolig tapijt, ware het niet dat dit wel meer onderhoud kost. Het resultaat van de muziek zal er in ieder geval beter van worden.
Panelen op de muren
Je ziet bij muziekstudio’s vaak dat er speciale panelen op de wanden gemaakt zijn. Deze panelen worden ook wel broadband absorbers genoemd, en zijn frames die van hout gemaakt zijn, waarna er een stoffen bekleding overheen wordt gemaakt met een kern van polyesterwol. Meestal hebben deze panelen een dikte van tussen de 50 en 100 millimeter. Hierdoor kunnen ze effectief frequenties verkorten vanaf 100 Hz, wat terug te horen is in de akoestiek.